Beiden zijn helemaal verknocht aan Suzuki racemotoren en dan vooral uit de periode dat John zelf nog racete. De roemruchte jaren ’70 en ‘80 spelen een grote rol in dit gebeuren. John reed zelf in de 500cc klasse, hij was geen topper zegt hij zelf maar hij deed wel mee. Op een keer, hij weet het nog heel goed, reed John voor zijn doen best hard. Op een gegeven moment zat hij ongeveer een 40 centimeter van de berm af. Aan de bermkant en over die 40 centimeter asfalt stoof Boet van Dulmen hem voorbij alsof John stilstond. Hij had al veel respect voor de andere coureurs maar dat groeide alleen maar vanaf dat moment. John spreekt vol trots over zijn motoren maar zegt daarbij uitdrukkelijk dat zonder de hulp van Lilian het niet zover was gekomen.
In de loop van de jaren hebben Lilian en John een uitzonderlijke collectie aan wegracemotoren opgebouwd. Er staat sinds kort een Yamaha bij ( waar John vroeger op reed) maar de hoofdmoot is Suzuki. Het gaat hun ook niet om de hoeveelheid, het gaat om de exclusiviteit en de originaliteit. John gaat bij een aanschaf beslist niet over een nacht ijs, hij verdiept zich helemaal in de geschiedenis van de motor. De Suzuki liefhebber bewaard alles in zijn domein. Aan de wanden hangen posters en foto’s, veel van Jack Middelburg. Gedateerde maar goed geconserveerde teamjacks van Heron Suzuki. Een originele Bieffe helm van Middelburg. En verder van alles en nog wat, als het maar met Suzuki racers te maken heeft. Een voorspatbordje van Wil Hartog’s Heron/Suzuki uit 1978. Wielen op de grond, 16 inch en 18 inch. ‘Rob Punt RGB’ is op een van de tientallen kartonnen doos gekrabbeld. ‘Tandwielen RG500′. ‘Carburateurs Boet’. ‘Carburateurs Sheene en Hartog’. Kratten met cilinders en cilinderkoppen, een zeer zeldzame Suzuki XR45-voorvork, oorspronkelijk van de 1982-machine van Middelburg.
Op de schappen liggen twee tanks, één ernstig ingedeukt. “Herken je ‘m”, vraagt Zeulevoet. Het is de tank van de machine van Boet van Dulmen, Tolbert 1984. Van Dulmen was betrokken bij Middelburgs fatale ongeval, hier ligt de tank als een stille getuige op een plank. “Er hangt hier genoeg geschiedenis”, zegt Zeulevoet dan ook. Zoals ook een Suzuki stroomlijn met Barclay reclame. “Die kuip moest ik hebben”, zegt Lilian. “We verzamelen al ruim 25 jaar”, vult Zeulevoet aan. Vol is het hier nooit.
Zeulevoet motoren
John komt naar Eext met drie bijzondere Suzuki racemonsters. Het gaat om de Toshiba RG 500cc van Boet van Dulmen, de Sarome gesponsorde RG500 van Jack Middelburg en de XR11 TR750 van Marcel Ankoné. De machine van Jack Middelburg won in 1981 de Grand Prix van Silverstone. Middelburg won de bloedstollende race voor de ex wereldkampioen Kenny Roberts die tweede werd en op de derde plek Randy Mamola. De motoren van John worden vervoerd in stijl, de bus is volledig gespoten in de kleurstelling van Jack Middelburg uit 1981. Daardoor al een bezienswaardigheid op zich.
De motoren doen niet aan de demo’s mee maar staan op display in de expo tent, mis ze niet.
Jack Middelburg 1981 Silverstone